home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
De eerste dag op de scholen
Edukans Actieplatform
“They have a different colour, they are unique people, but for one week they are all Ugandees teachers”. Met deze mooie woorden van de direc...

De eerste dag op de scholen

“They have a different colour, they are unique people, but for one week they are all Ugandees teachers”. Met deze mooie woorden van de directeur worden we warm ontvangen op de scholen. Daar zijn we dan! Alle kinderen, jongens, meisjes, groot en klein, allemaal staan ze vol verwachting te wachten op ons. Al die mooie bruine koppies die onze richting op kijken. Na dit warme welkom worden we gekoppeld aan de docent die we gaan coachen de komende week. We lopen mee met de docent en maken kennis met de klas. Tot onze verbazing zien de lokalen er erg vrolijk uit. Er hangen posters in het lokaal die de hele muur bedekken. Tijdens de observaties valt een aantal dingen ons op. Zoals de vele liedjes die worden gezongen, maar ook de complimenten die worden gegeven na een juist antwoord van een leerling. ‘’Give her/him flowers” of ‘’clap for her/him’’ zijn uitspraken die we regelmatig horen. Het is mooi om te zien hoe enthousiast, liefdevol en positief de docenten zijn richting de kinderen, maar ook naar ons toe als gasten. Na onze observaties hebben we de lessen besproken met de docent aan wie we gekoppeld zijn en vervolgens hebben we de actieve werkvormen geïntroduceerd. Dit doen we aan de hand van onze kennis en doormiddel van een workshop. De lange, intensieve en leerzame dag sluiten we af in de meest luxe setting. Met een plastic stoel en tafel, leuk gezelschap, een drankje en een chippie zijn we helemaal happy!

Chickenly chickenly chickenly… act as if you’re a chicken. Het kan soms goed zijn om buiten je comfortzone te treden. Dit doen wij vandaag. Onze leraren en studenten zijn naar de scholen en wij geven in Luwero trainingen over actief leren, effectieve feedback en leiderschap aan schoolleiders, inspecteurs en schoolcoaches. Een dag om nooit te vergeten, waar we zelf af en toe bewegen als kippen.

De workshop ‘The garagestore’ die Annelies geeft, levert interessante dialogen op. Voor de head teachers is het één van de instrumenten die deze week op school gebruikt gaan worden. Een aanpak om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Ivonne deelt vanuit haar universitaire studie diverse tips over het geven van effectieve feedback. Door zelf aan de slag te gaan met het geven van feedback, groeit het inzicht. Oegandese inspecteurs zijn nieuwsgierig naar haar ervaring met inspectie in Nederland. Veronique deelt haar kennis uit onderzoek met betrekking tot het creëren van een optimale leeromgeving en leiderschap.

Niet alleen serieuze theorieën en dialogen maar ook energizers staan op het programma om vervolgens weer actief aan de slag te kunnen. Hilarisch is Annelies haar spel waarbij twee teams zo snel mogelijk ballen verzamelen die tegenstanders weer één voor één weer uit de mand gooien. We staan perplex van hun reactie na afloop op onze vraag wat ’t leerdoel van deze activiteit zou zijn geweest. Heel serieus zien zij een metafoor in dit ballenspel. Staan de ballen voor problemen die getackeld moeten worden en maar blijven komen of zijn het ideeën en neemt de schoolleider niet de tijd om naar deze ideeën te kijken! Een interessante discussie ontstaat! Het spel als metafoor levert een prachtige reflectie op over hun eigen onderwijspraktijk als head teacher of inspecteur.

En ja, we doen tot slot dus ook nog de kippendans. Soms hebben we schroom om iets bijzonders te doen. Soms zijn we bang dat de ander iets van ons vindt. Vandaag bespreken we dat het belangrijk is in het onderwijs om een veilige leeromgevingen creëren, zodat kinderen en volwassenen zo’n uitstapje durven te maken.

Een hoofdinspecteur uitte na afloop zijn enthousiasme over dit programma : “Het programma biedt precies waar wij behoefte aan hebben. We willen onze leiderschap stijlen afstemmen op wat leeft in de scholen. We willen leraren motiveren. De trainingen geven hier inspiratie toe”.

Veronique, Annelies en Ivonne 

Media bij bericht (6)

Reacties (3)

  • Nelly Diepenbroek
    3 jaar geleden
    Wat een ontzettende eer om je tussen deze gastvrije mensen te mogen bewegen en wat een unieke ervaring. Dank je wel voor het delen van jullie ervaringen via deze blog. Ik bewonder en verwonder me over jullie belevenissen en volg ze met veel plezier. Nog heel veel fun daar!

    Reactie rapporteren

  • Karin Thijs
    3 jaar geleden
    Wat mooi dat we mogen meelezen wat jullie beleven en voor bijzondere ontmoetingen hebben! Geniet ervan met elkaar en er volgen vast nog meer mooie verhalen!

    Reactie rapporteren

  • Mary Overdevest
    3 jaar geleden
    Goed bezig Annelies, met de ‘garagestore’. Je zal vast ook de quickscan gebruiken. Heerlijk om alles te lezen en mee te beleven. Succes en veel plezier met elkaar.

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen